Evolutii in teologia crestina primitiva – partea a II-a – trupurile celor inviati

(Citeste aici partile precedente din aceasta serie de articole)
Un alt aspect in evolutia teologiei crestine este trupul celor inviati, si in particular, al lui Isus.

Cele mai vechi scrieri din NT sunt scrisorile autentice ale lui Pavel, scrise in deceniul al 6-lea al primului secol. Evanghelia lui Marcu urmeaza in jurul anului 70, Matei si Luca mai tarziu, si a patra evanghelie in anii 90 e.n.

Astfel, credinta intr-un trup spiritual inviat, pare sa fi fost credinta initiala a crestinilor. Pavel spune despre Isus ca e un spirit, ca mortii primesc un trup spiritual la inviere, ca sangele si carnea nu pot intra in regatul dumnezeiesc.

Marcu contine invatatura lui Isus despre cei inviati, ca ei vor fi „ca ingerii”, care sunt spirite. In Marcu, nimeni nu-l vede pe Isus inviat. Toate dovezile ca el cica a inviat sunt un mormant gol si un tip care zice ca Isus a inviat. Atat (evanghelia se termina la Marcu 16:9, restul sunt adaugiri tarzii). Femeile chiar nu spun la nimeni nimic, pt. ca se temeau.

Credinta intr-un trup spiritual inviat, pare sa fi fost credinta initiala a crestinilor

Matei si Luca retin si ele invatatura lui Isus ca inviatii vor fi ca ingerii, dar incep sa se indeparteze de ea. In Matei, femeile dimpotriva, se grabesc sa spuna discipolilor ce au auzit. Isus nu lipseste de la apel ca in Marcu, ci le apare discipolilor in carne si oase, iar acestia au contact fizic cu el (ii imbratiseaza picioarele). Incepe sa se infiripeze tentativa de a-l face pe Isus inviat nu ca spirit, ci in carne si oase.

In Luca, dovezile ca Isus a inviat in carne si oase se inmultesc exponential. Si aici femeile povestesc discipolilor ce au auzit contrazicandu-l pe Marcu, iar Petru intra in mormantul gol si gaseste fasiile de panza in care trupul fizic mort al lui Isus fusese infasurat. Ideea e clara, trupul lui Isus a fost dezbracat de acestea, fiind inviat in trup (situatia identica cu a lui Lazar).

Mai mult, Luca il prezinta pe Isus executand actiuni de om in carne si oase, frangand painea la masa cu doi discipoli. Cea mai tare faza insa, este modul in care acest Isus Lucasian, strain de cel Marcian, corecteza crezul original al apostolilor in „Isus duhul inviat”. A doua generatie de crestini corecteaza prima generatie, afirmand astfel ca crezul lor intr-un Isus incorporal, ca duh inviat, este gresit:

37 Plini de frică şi de spaimă, ei credeau că văd un duh.
38 Dar El le -a zis: ,,Pentru ce sînteţi turburaţi? Şi dece vi se ridică astfel de gînduri în inimă?
39 Uitaţi-vă la mînile şi picioarele Mele, Eu sînt; pipăiţi-Mă şi vedeţi: un duh n’are nici carne, nici oase, cum vedeţi că am Eu.„
40 (Şi după ce a zis aceste vorbe, le -a arătat mînile şi picioarele Sale.)

41 Fiindcă ei, de bucurie, încă nu credeau, şi se mirau, El le -a zis: ,,Aveţi aici ceva de mîncare?„
42 I-au dat o bucată de peşte fript şi un fagur de miere.
43 El le -a luat, şi a mîncat înaintea lor.

Traducerea deci: prima generatie de crestini a crezut gresit in faptul ca Isus era duh dupa inviere. El de fapt a demonstrat ca a inviat in carne si oase, prezentandu-le mainile si picioarele, mancand hrana fizica, si negand de-a dreptul ca e duh (desigur, ca sa impace capra cu varza, secta „martorii lui Iehova” afirma ca Isus ii minte pe apostoli, imbracand un trup cu rani).

Pe cand ajungem in ultimul deceniu al primului secol la a 4-a evanghelie, dovezile invierii in trup fizic ajung la maxim. Petru vede nu doar fasiile de panza pe jos, ci si stergarul care fusese pus pe capul lui Isus; el nu era cu făşiile de pînză, ci făcut sul şi pus într-un alt loc separat – indicand astfel o actiune deliberata a unui corp din carne si oase.

Femeile aici nu doar ca aud ca Isus ar fi inviat, ci il si vad inviat si ii ating corpul din carne si oase, inainte sa fi ajuns sa le transmita apostolilor vestea. Precizia dovezilor invierii fizice creste, Isus aratandu-le in plus si coasta unde fusese strapuns, si palmele mainilor pe unde i-au trecut cuiele; si mananca peste.

Cu trecerea timpului, credinta in trupul spiritual al lui Isus este abandonata in favoarea uneia intr-un trup carnal.

In acest fel razbate conflictul teologic dintre cei care tineau inca la crezul primei generatii de crestini, intr-o inviere spirituala fara carne si oase, si crezul nascut in generatiile urmatoare de crestini, intr-o inviere trupeasca, in carne si oase. Victoria acestora din urma a fost decisiva, marea majoritate a crestinilor de azi crezand in invierea fizica.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s